Thursday, November 27, 2008

Saat pemergian Su ke tanah suci - 25 Nov 08

Hari ni su akan berangkat ke Mekah, saat aku menghubunginya melalui telefon bimbit, dia sedang berada di rumah bersama sanak saudara untuk menghantarnya ke Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya. Suaminya sedang mencuba-cuba kain ihram katanya. Aku mohon maaf atas kesalahanku selama ini dan aku hampir mengalirkan airmata saat mengucapkan selamat pergi dan semoga kembali. Moga mendapat haji dan mabrur, aku juga sempat menitipkan pesan supaya membawa ubat batuk yang lebih sedikit, memandangkan ubat-ubatan disana kebanyakkan tidak berapa berkesan dengan keadaan kita.

Saat ini, aku dapat rasakan de ja vu, waktu aku berpergian tahun lepas. Keadaan hujan rintik-rintik mengiringi pemergianku dan suami. Kelana Jaya basah kuyup dan penuh manusia yang menghantar sanak saudara. Aku dapat rasakan bagaimana perasaan su saat ini. Bergelora dan tidak sabar-sabar lagi untuk bertemu dan beribadah di rumahMu ya Allah. Tambahan pula su sudah dua kali menunaikan umrah, dan umrah yang terkini baru 2 tahun yang lepas.

Su pula sedang mengandung 4 bulan, dan memungkinkan dia tidak datang bulan untuk musim haji ini. Alhamdulillah dia terpilih untuk beribadat pada musim haji ini, menunaikan rukun islam yang ke lima.

1 comment:

kaknOOr said...

Setahun berlalu 21/11/07 saya juga berada ditanah suci menunaikan fardu haji. Masih rindu lagi setiap waktu solat wajib & sunat didpn Kabah, mengaji, zikir sambil minum air zam2 rindu dgn waktu2 tersebut inshaallah ada rezeki pasti saya kembali kesana lagi.Kenangan indah ini saya kongsi bersama 2 org kenalan diblog sehingga ke Tanah Suci.Satu maktab dan penerbangan.